Dyrenes Beskyttelse erfarer: Regeringen vil lukke dyrepoliti 23.9.2024 06:00:00 | Dyrenes Beskyttelse Dyrenes Beskyttelse erfarer, at regeringen i sit forslag til finansloven vil lukke det regionale dyrepoliti, samtidig med at der spares på området i de lokale politikredse. Dette sker på trods af et behov for en stærkere indsats mod overgreb på dyr Det kan blive sværere at efterforske sager om kenneler med hold af hvalpe under dårlige forhold og skamavl på tæver , hvis de dyrevelfærdsenhederne hos politiet lukkes ned og sagerne skal løftes af de lokale politikredse. Dyrenes Beskyttelse Redaktionel anvendelse Ifølge flere kilder i politiet vil de regionale dyrevelfærdsenheder blive nedlagt. Samtidig oplever Dyrenes Beskyttelse også nedskæringer i flere af de lokale politikredses dyreværnsafdelinger. Denne udvikling kan betyde, at flere overgreb mod dyr vil gå ustraffede hen. – Vi er nødt til at reagere hurtigt på de planlagte nedskæringer i det danske dyrepoliti. Politiets indsats mod dyremishandling skal styrkes – ikke svækkes. Det kræver mindst lige så mange dedikerede og specialuddannede politifolk, som vi har i dag. Regeringens planer trækker i den modsatte retning, udtaler Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse. Besparelserne på dyrepolitiet nævnes ikke direkte i regeringens finanslovsforslag. Men under Justitsministeriets område beskrives, at der vil ske “bortfald af bindinger på dyrevelfærdsområdet” som en del af regeringens spareplan for staten. Det betyder ifølge Dyrenes Beskyttelses kilder i politiet, at de specialiserede dyrevelfærdsenheder, som spiller en afgørende rolle i efterforskningen af alvorlige sager om dyremishandling, bliver nedlagt. – Nedlæggelsen af disse enheder vil føre til færre ressourcer til efterforskning og en højere risiko for, at overtrædelser af dyrevelfærdsloven går ustraffet hen, siger Britta Riis. Dyrenes Beskyttelse har forgæves forsøgt at få oplysningerne bekræftet hos såvel Rigspolitiet som Justitsministeriet. Specialiserede enheder truet De tre regionale dyreværnsenheder blev indført i 2019 for at tage sig af komplekse dyreværnssager, hvalpefabrikker og ulovlig import af hunde og kontrollere dyretransporter. Enhederne er placeret i Midt- og Vestsjællands Politi, Sydøstjyllands Politi og Nordjyllands Politi og arbejder på tværs af kredsene. Ifølge et ministersvar fra 2022 er 12 politifaglige årsværk knyttet til disse enheder.

Enhederne gør en stor forskel i kampen mod den meget lukrative, ulovlige import af hunde og avl under uforsvarlige forhold for dyrene. Men problemerne er ikke forsvundet. Det seneste år har Dyrenes Beskyttelses vagtcentral således modtaget 171 henvendelser om formodede hvalpefabrikker og ulovlig import af dyr. Dyrenes Beskyttelse oplever allerede lange sagsbehandlingstider på disse sager og frygter for udviklingen, hvis enhederne spares væk.  – Ulovlig import og hvalpefabrikker er meget lukrative aktiviteter for kriminelle, og en mindre risiko for at blive retsforfulgt kan få den ulovlige industri til at blomstre, siger Britta Riis. En kritisk udvikling for dyrevelfærden Politifolkene i specialenhederne er orienteret om, at de skal flyttes til andre afdelinger, og de lokale politikredse må forventes at skulle løfte deres opgaver. Hver politikreds er i dag forpligtede af politiforliget til at have en selvstændig dyreværnsafdeling, men ifølge Dyrenes Beskyttelse flyttes der i øjeblikket også ressourcer væk fra området i flere politikredse. I 2022 var der i alt knyttet cirka 41 politifaglige årsværk til disse afdelinger. Dyrenes Beskyttelse frygter, at kravene til dedikerede dyreværnsenheder i politikredsene også bliver droppet i jagten på flere besparelser. – Kravet om lokale dyreværnsenheder sikrer bundniveauet for beskyttelsen af dyr i vores hjem, stalde og natur. Selvom der stadig er en stor forskel på niveauet i de forskellige politikredse, frygter vi, at det kan blive endnu værre, hvis besparelserne gennemføres, afslutter Britta Riis. På baggrund af erfaring fra de flere end 4000 dyreværnsager, som Dyrenes Beskyttelse håndterer årligt, opfordrer Dyrenes Beskyttelse i stedet til at dyreværnsenhederne gøres til selvstændige enheder friholdt fra øvrig efterforskning og sagsbehandling, og at enhederne sikres adgang til dyrene uden forudgående indhentning af dommerkendelse. Det er en del af organisationens seks forslag til et effektivt dyrepoliti.

Forvirrende signaler om dyreværnssager

De seneste par år har budt på en række opsigtvækkende dyreværnssager, hvor særligt sagen om vanrøgt af heste på stutteriet Viegård har fået opmærksomhed. Dyrenes Beskyttelse anmelder også rekord mange dyreværnssager til politiet, og der er et kronisk højt niveau af overtrædelser af lovkravene til hold af dyr i besætninger med grise og kvæg i landbruget. Fødevareministeriet undersøger som del af dyrevelfærdsaftalen fra foråret muligheden for at øge strafferammen i dyreværnssager. Derfor kommer de planlagte besparelser også som et chok for Dyrenes Beskyttelse.

– Det er meget overraskende. Det virker ærlig talt besynderligt at øge strafferammen i dyreværnssager samtidig med at der spares på politiets kompetencer og ressourcer til at efterforske sagerne, siger Britta Riis.
Green Mobility Shift initiativ: Adfærdsdesign skaber grønnere transportkultur i Gladsaxe og Ballerup 3.10.2024 14:36:52 | Gladsaxe Kommune | Pressemeddelelse Onboarding, anerkendelse og kollegafortællinger sætter gang i en bevægelse mod mere grønne transportvaner hos virksomhederne Artelia i Gladsaxe og Ambu i Ballerup. Det er sket gennem adfærdsdesign på alle niveauer i virksomhederne. Medarbejdere og ledere har arbejdet med de mentale og fysiske barrierer for at vælge en grøn transportform. Her er det medarbejdere fra virksomheden Artelia. Der er blevet taget nye greb i brug i Gladsaxe og Ballerup kommuners indsats for at få flere medarbejdere i virksomhederne til at vælge en mere grøn og aktiv måde at transportere sig på. Sammen med Trafikselskabet Movia, Artelia i Gladsaxe og Ambu i Ballerup, er der med initiativet Green Mobility Shift sat en bevægelse i gang, der gør det naturligt for flere medarbejdere at overveje, om de kan transportere sig mere bæredygtigt på gå-ben, cykel, med bus, tog eller samkørsel. Anerkendelse og gode oplevelser skaber nye vaner
De nye greb har afsæt i adfærdsforskningen, som viser at ved at skabe gode oplevelser, give anerkendelse og at gøre det nemt, er det lettere at ændre folks vaner fremfor traditionelle informationskampagner. Samtidig er det afgørende at arbejde indgående med både lederne og medarbejdernes mentale og fysiske barrierer. Derfor har virksomhederne Artelia og Ambu i samarbejde med adfærdskonsulenter fra BRO arbejdet med at skabe en transportkultur, hvor grøn og aktiv transport er nemt og motiverende for alle i organisationen. De indledende analyser hos medarbejderne i virksomhederne viste desuden, at der er et stort ønske om, at virksomheden prioriterer grønne mobilitetsvaner højt og 60 procent af medarbejderne havde ønske om at cykle mere. Bilen er ikke længere det automatiske valg
Helle Dueholm Danekilde, HR-chef i Artelia er begejstret for, at de har været første case virksomhed: – Der er sat en bevægelse i gang i vores kultur for, hvordan vi transporterer os. Vi accepterer ikke bare, at kollegaerne tager bilen uden grund. Vi taler mere om, hvordan vi transporterer os, og det har gjort det mindre tabubelagt. Vi har fx tænkt de grønne transporttilbud ind i vores pre- og onboarding, og vi har fjernet nogle af de praktiske barrierer, der kan hindre valget af de grønnere løsninger. Bo Nielsen, Head of EHS & Facility Management hos Ambu, værdsætter ligeledes udbyttet af initiativet: – Vi har søsat kampagnen ”Did you know…”, som går ud på at gøre vores kolleger opmærksomme på alle de grønne transporttilbud, vi har. For os er det centralt at gøre det nemmere for vores medarbejdere at tage cyklen på job eller benytte andre grønne alternativer. Katrine Hartmann-Petersen, lektor i mobilitet og byudvikling fra Roskilde Universitet og forsker på projektet anerkender den innovative tilgange: – Green Mobility Shift-initiativet i Gladsaxe og Ballerup er nytænkende, fordi de arbejder i dybden med at forstå både ledelsens og medarbejdernes mentale barrierer i forhold til deres transportvaner. Det gør det nemmere at finde nye løsninger til, hvordan adfærden kan ændres og der kan skabes en ny transportkultur i virksomheden. Konkrete anbefalinger til andre arbejdspladser
Green Mobility Shift initiativet gennemfører testcases i seks organisationer og skal munde ud i et koncept med konkrete anbefalinger til, hvordan der kan skabes nye og permanente grønne transportvaner, og hvordan de bliver en integreret del af organisationens kultur. Dette skal gøre det lettere for andre organisationer at arbejde med at skabe grønnere transportvaner. FAKTA: Om Green Mobility Shift 
Green Mobility Shift-initiativet handler overordnet om at fremme, at borgere og medarbejdere skifter til grønne transportformer. Målet er at skabe en model, der danner rammen for en alternativ måde at planlægge transport på i fremtiden. Projektet arbejder med konkrete case-baserede forsøg med skift til aktiv, grøn transport hos borgere og model- og værktøjsudvikling blandt andet baseret på cases med borgere og kommuner. Initiativet indebærer testforløb i seks virksomheder. Her indgår blandt andet workshops, der faciliteres af adfærdskonsulenter, som arbejder med de barrierer og muligheder, der er for at medarbejderne kan ændre mobilitetsadfærd. I forløbet arbejdes der både med de eksisterende og evt. nye mobilitetsløsninger, og hvorledes transport og mobilitet italesættes. Pt. er der afsluttet workshopforløb hos virksomhederne Ambu (Ballerup Kommune) og Artelia (Gladsaxe kommune). Efter henholdsvis 6 og 12 måneder foretages en måling af medarbejdernes transportvaner, som vil vise effekten af projektet. Green Mobility Shift-projektet består af de 16 dansk-svenske partnere: kommunerne Ballerup, Brøndby, Gladsaxe, Vallensbæk, Sjöbo, regionerne Sjælland, Skåne, trafikselskaberne Skånetrafiken, Movia, universiteterne Lunds Uni/K2, RUC, DTU og organisationerne Gate 21, Innovation Skåne, DIF, Röstånga Tillsammans. Projektet er medfinansieret af EU Interreg-ØKS og løber fra 2023 til sommeren 2026. Sådan blev der konkret arbejdet med at ændre medarbejdernes vaner i Ambu og Artelia
Adfærdsforskningen viser, at for at ændre på transportkulturen i en organisation er det afgørende, at ledelsen støtter aktivt op om det. Derfor har ledere og medarbejdere arbejdet tæt sammen på en række workshops. De har arbejdet med, hvordan man kan skabe en grønnere transportadfærd på tre niveauer: De formelle strukturer, som for eksempel ansættelsessamtaler og pre-/onboarding af nye medarbejdere. De uformelle strukturer, hvor der er blevet arrangeret sociale cykelevents og været fokus på at anerkende, når man vælger en grøn transportform til og fra arbejde og i forbindelse med eksterne møder o. lign. Som det tredje niveau har der været fokus på at udbrede de gode fortællinger om kollegaer, der er lykkedes med at gøre sine transportvaner grønnere. Ikke mindst er der arbejdet med at fjerne besværet, så det er nemt og oplagt at tage cyklen, køre sammen når man begynder at cykle, m.v. Baselineundersøgelsen
En baselineundersøgelse af medarbejdernes mobilitetsvaner på Ambu og Artelia viser blandt andet:  ca. 80 procent af medarbejderne har talt med deres kollegaer om transport inden for den sidste måned. For medarbejderne handler det om at vælge den hurtigste, mest bekvemme og fleksible løsning. I begge virksomheder ønsker ca. 60 procent at cykle mere. 53 procent af medarbejderne i de to virksomheder giver udtryk for, at de synes, det er vigtigt, at arbejdspladsen bakker op om grøn mobilitet.
    Information om letbanearbejdet i Gladsaxe Kommune                       03.10.2024   Status på anlægsarbejdet ved Tobaksvejen   I midten af sommeren gik vi i gang med at ombygge midten af krydset ved Tobaksvejen, Gladsaxevej og Gladsaxe Ringvej. Her skulle vi gøre plads til letbanen i krydset. Den oprindelige melding lød, at krydset ville være spærret frem til starten af oktober 2024. 

Spærringen af krydset bliver dog forlænget frem til slutningen af november 2024. Dette skyldes, at vi også går i gang med at lægge skinner i krydset, så krydset stort set er færdigombygget og klart til letbanen, når det genåbner igen. 

De nuværende trafikomlægninger i området fortsætter til krydset genåbnes. 

Hvis du har spørgsmål til byggeriet, er du velkommen til at
kontakte os. 

Venlige hilsner 
Hovedstadens Letbane             Hovedstadens Letbane   Email: info@dinletbane.dk Telefon: 7242 4500 Metrovej 5, 2300 København S       Læs mere om letbanen på dinletbane.dk             her kan du framelde dig nyhedsbrevet    
Hundredvis af unge og 11 sultestrejkende protesterer mod Grøn Trepart til Folketingets åbning 1.10.2024 15:17:51 | Den Grønne Ungdomsbevægelse | Pressemeddelelse I dag åbnede Folketinget, hvilket traditionen tro, betød massevis af demonstranter på Christiansborg Slotsplads. Men denne gang var der 11 unge i blandt dem, der siden i går har sultestrejket for et opgør med den animalske produktion foran landbrugsforhandlingerne.    Christina Ihler Madsen, Klimabevægelsen i Danmark Klimademonstranter råbte højest Blandt dagens protester, var det igen i år klimabevægelsen, der fylder mest. Selv om regeringen gentagne gange har proklameret at være et “grønt foregangsland”, og at Danmark er på vej til at nå målsætningen om 70% i 2030, har Klimarådet i år dumpet regeringens klimaplaner. For fjerde år i streg. Den Grønne Ungdomsbevægelse mødte derfor talstærkt op til Folketingets åbning for at understrege, at det på alle måder er uacceptabelt. “Regeringens plan for at nå 2025-målet er til grin. Det er ikke klimapolitik. Det skader naturen og klimaet mere, end hvis regeringen ikke havde foretaget sig noget. Vi er trætte af, at regeringen laver skrivebordsøvelser og bruger kreative regneregler for at få det til at ligne, at vi når vores klimamål. Klimakrisen fortsætter ufortrødent i baggrunden, og det er os, der skal leve med de voldsomme konsekvenser.”  Emil Bejer-Pedersen, aktiv i Den Grønne Ungdomsbevægelse   “Red Grøn Trepart, før det er for sent!” Temaet for dagen var i høj grad de omstridte landbrugsforhandlinger og Grøn Trepart, som diskuteres disse dage, og forventes at blive vedtaget i Folketinget snart. Blandt skiltene og kampråbene var: “Den animalske produktion fodrer klimakollaps”, “Vi drømmer om et levedygtigt landbrug” og “Lad forureneren betale”. De over 300 demonstranter støttede altså op om gruppen på 11 sultestrejkende, og der blev opfordret til at underskrive indsamlingen af støtteerklæringer, der i dag har rundet 1600 underskrifterDag 2 af “Sultestrejke for et levedygtigt landbrug” Sultestrejken følger forhandlingernes udviklinger, og forsøger at få deres krav om bl.a. en højere CO2-afgift og støtte til planteproduktion igennem til de forhandlende politikere. I går konfronterede demonstranterne hertil Jeppe Bruus, Magnus Heunicke og Martin Lidegaard, da de ankom til forhandlingslokalerne. De strejkende har fået et møde med trepartsministeren i morgen, men er ellers blevet mødt med det uofficielle budskab, at aftalen om Grøn Trepart, er så godt som vedtaget. Hvilket nøjagtigt er de sultestrejkendes kritik:  “Vi er i den absolutte slutspurt i kampen for landbrugets fremtid. Forslaget fra Grøn Trepart er et funktionelt svigt af vores ansvar for klimakrisen og fremtidens fødevaresikkerhed, og er symptomatisk for, at det er landbrugs- og industri-lobbyen, der har været i massivt flertal i treparten. Vi unge, hvis fremtid der er på spil, er sammen med klimaorganisationerne, Klimarådet og netværk for progressive landbrugere, blevet ignoreret i de sidste års forhandlinger, hvilket er katastrofalt når den kommende aftale vil cementere og beskytte størstedelen af landbrugets forurenere årtier ud i fremtiden.”  Caroline Bessermann, sultestrejkende fra Den Grønne Ungdomsbevægelse
Politiforbundet advarer: Sparekrav i politiet vil ramme borgerne 1.10.2024 07:02:00 | Politiforbundet | Pressemeddelelse Økonomien i dansk politi er stærkt udfordret. Der skal spares markant resten af året og langt ind i 2025, lyder prognosen fra Rigspolitiet. Medarbejderne er i forvejen for få og løber for stærkt, og de nye sparekrav vil medføre et langt mindre nærværende politi og større sagsbunker. – Det er uholdbart og alarmerende, og det vil i sidste ende gå ud over borgerne, advarer formand i Politiforbundet.
Formand i Politiforbundet, Heino Kegel, er bekymret over sparekrav i politiet. Jakob Boserup Helt konkret mærkes sparekravene i politikredsene ved, at politifolk i stort antal bliver sendt hjem på tvungen afspadsering eller ferie, at civile eller administrative stillinger ikke forlænges, og at der skal prioriteres endnu hårdere i opgaverne end hidtil.  Det bekymrer Politiforbundet, som vurderer, at det både vil ramme borgerne og få store negative konsekvenser for det psykiske arbejdsmiljø i politiet. – Sparekniven vil betyde, at borgerbetjeningen bliver forringet i form af længere sagsbehandlingstider. Forebyggende opgaver vil blive nedprioriteret, og civile stillinger bliver ikke forlænget. Det samme gælder for administrative stillinger, hvor der sandsynligvis også kommer afskedigelser. Politifolk kommer til at skulle udføre langt mere administrativt arbejde, og det betyder, at der generelt bliver mindre tid til at efterforske, forebygge eller køre patrulje, siger forbundsformand Heino Kegel. Politiforbundet frygter også for politifolkenes psykiske arbejdsmiljø, som bliver endnu mere presset: – Det virker helt absurd, at man bliver nødt til at sende kolleger hjem på tvungen afspadsering og ferie i en tid, hvor opgavemængden og sagsbunkerne bare vokser. Der vil dermed også opstå et voldsomt pres på de medarbejdere, der sidder tilbage. Så jeg er derfor stærkt bekymret for politifolkenes psykiske arbejdsmiljø, siger Heino Kegel.  Ifølge Politiforbundet er der brug for politisk handling. Og appellen lyder på økonomisk nødhjælp. – Jeg kan ikke forestille mig, at man fra politisk side ønsker sig et politi, der er mindre til stede over for borgerne. Derfor skal der også handles her og nu. Det er helt afgørende for et velfungerende og borgernært politi og retssystem, at der tilføres de nødvendige midler. Der er simpelt hen brug for et opgør med den måde, man driver dansk politi på, siger Heino Kegel.  Ikke kun Politiforbundet er bekymret for situationen i dansk politi. Foreningen for Offentlige Anklagere og HK Politi og Anklagemyndighed bakker op om Politiforbundets advarsler, da besparelserne rammer alle ansatte i politiet og har konsekvenser for hele organisationen.

Svend Berg modtog Ældreprisen 2024

Svend Berg blev hædret for sin store indsats i Gladsaxe Kano & Kajakklub.

Borgmester Trine Græse overrakte prisen til Svend Berg på Telefonfabrikken.

27. september var tiden igen kommet til, at Gladsaxe Kommunes Ældrepris skulle uddeles. I år skete det meget passende til Frivillig Fredag-fejring på Telefonfabrikken. Her havde Gladsaxe Kommune inviteret over hundrede frivillige fra klubber, foreninger og selvorganiserede grupper på tværs af Gladsaxe – heriblandt Svend Berg. Men i virkeligheden var Svend – uden at vide det – også inviteret, fordi han skulle modtage Ældreprisen 2024.

Svend Berg har gennem 33 år været aktiv i Gladsaxe Kano & Kajakklub, hvor han er en sprællevende og dybt engageret drivkraft for foreningens medlemmer over 60 år. I det hele taget er han en mand, der gennem årene har bidraget mere end gennemsnittet til hele klubbens drift og sociale sammenhængskraft.

På den baggrund besluttede Sundheds- og Rehabiliteringsudvalget, at det var Svend Berg, som skulle hyldes med Ældreprisen i år.

Stor og utrættelig indsats

Prisen blev overrakt af borgmester Trine Græse, som understregede vigtigheden af meningsfulde fællesskaber, og hvor vigtigt det er at have frivillige ildsjæle som netop Svend Berg.

– I 2015 dannede du ’60+gruppen’ sammen med en gruppe ældre kajakroere, som siden har været en stor succes. Her har du ydet en stor og utrættelig indsats for at udbrede kajaksporten til alle i Gladsaxe Kano & Kajakklub, der har krydset de 60 år. I dag består ’60+gruppen’ af ca. 45 kajakroere. Den ældste aktive roer i klubben er 89 år gammel. Og hvert år kommer der stadig nye medlemmer til udefra, hvoraf flere aldrig før har roet i en kajak, sagde Trine Græse blandt andet i sin tale og ønskede Svend Berg stort tillykke med prisen.

Med hæderen fulgte en buket blomster, et diplom og en pengegave på 10.000 kr.

Du kan læse mere om prisen på gladsaxe.dk/aeldreprisen

Beredskabskursus: Klar dig selv i tre døgn

2. oktober 2024

Gladsaxe Kommune inviterer 21. oktober 2024 kl. 19-21 alle interesserede til en gentagelse af Beredskabsforbundets kursus om at klare sig selv, hvis samfundet rammes af fx strømsvigt.mandag 21. oktoberKlokken 19.00 – 21.00Gladsaxe Hovedbibliotek, Store Sal
Tilmelding nødvendig

Hvis der ikke er adgang til strøm eller rindende vand i et større område i længere tid, så tager redningsberedskabet sig først og fremmest af vores kritiske samfundsfunktioner, så fx sygehuse og plejehjem kan fungere.

Imens skal du, din familie og dine naboer kunne klare jer selv. Er I forberedt på at kunne klare jer i tre døgn eller mere? Kom med, når Beredskabsforbundet kommer forbi for at lære os, hvordan vi kan være godt forberedt. Arrangementet er en gentagelse af det, Gladsaxe inviterede til i sommeren 2024, hvor pladserne hurtigt blev booket.

Til arrangementet kan du lære:

  • At tage vare på jer selv, andre og jeres bolig
  • At forebygge, så ulykker og skader helt undgås
  • At forberede, så I er klar
  • Hvad I kan gøre
  • At udarbejde tjeklister
  • At udarbejde jeres egen beredskabsplan
  • Om redningsberedskabet og dit ansvar

Kurset afholdes mandag 21. oktober 2024 kl. 19-21 i Store Sal på Gladsaxe Hovedbibliotek, Søborg Hovedgade 220, 2860 Søborg.

Bestil din billet via Gladsaxe Bibliotekernes bookingportal her

Du kan også ”klæde dig på” hjemmefra 

Har du ikke mulighed for at deltage i kurset, eller vil du bare dykke ned i de gode tips og vejledninger hjemmefra, kan du også tage Beredskabsforbundets e-læringskursus. 

Læs mere og tag kurset online her

Hent også Beredskabsstyrelsens publikation ‘Forberedt på kriser’ her

Forslag til lokalplan 293 for boliger ved krydset Buddinge Hovedgade/Stengårds Allé, Gladsaxe Kvarter, samt forslag til tillæg 13 til Kommuneplan 2021

1. oktober 2024

Lokalplanen vil give mulighed for at udlægge ejendommene Buddinge Hovedgade 171A-C og Stengårds Allé 205 som fritliggende enfamiliehuse, mens der for Buddinge Hovedgade 161 gives mulighed for en kantbebyggelse mod vej med maksimalt 5 etageboliger. Da det ikke er i overensstemmelse med kommuneplanens rammer, er der udarbejdet tillæg 13 til Kommuneplan 2021.

Offentlig høring

Byrådet har 25. september 2024 vedtaget at fremlægge forslag til lokalplan 293 for boliger ved krydset Buddinge Hovedgade/ Stengårds Allé og tillæg 13 til Kommuneplan 2021 i offentlig høring.

Høringsfrist

Forslaget er i offentlig høring fra 2. oktober 2024 til 27. november 2024.

Læs forslag til lokalplan 293

Læs forslag til kommuneplantillæg 13

Desuden kan du se forslaget på kommunens biblioteker, og du kan få det udleveret i By- og Miljøforvaltningen, Rådhus Alle 7, 2860 Søborg.

Hvis du har indsigelser og ændringsforslag, skal du senest 27. november 2024 sende dem på e-mail til byplan-dinmening@gladsaxe.dk eller til Gladsaxe Byråd, By- og Miljøforvaltningen, Rådhus Alle 7, 2860 Søborg.

Miljøvurdering

Lokalplanen vurderes ikke at få væsentlig indflydelse på miljøet. Det er derfor besluttet, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering. Hvis du vil klage over denne afgørelse, skal du skrive til Planklagenævnet. Følg Klagevejledning. Klagenævnet skal modtage din klage inden den 30. oktober 2024.

Retsvirkning

Indtil lokalplanen er endeligt vedtaget af Byrådet, må der ikke ske ændringer på de ejendomme, der er omfattet af forslaget.

Ny genbrugsstation åbner til november

Sådan kommer den nye genbrugsstation til at se ud.

Byggeriet af Gladsaxes nye genbrugsstation er desværre blevet yderligere forsinket. Planen var, at genbrugsstationen skulle have åbnet i september, men Gladsaxe Kommune forventer nu, at det bliver i midten af november 2024. Den præcise åbningsdato bliver meldt ud, når vi kommer tættere på.

En moderne, grøn genbrugsstation

Den nye genbrugsstation bliver opført af genbrugsmaterialer fra tidligere bygninger i Gladsaxe Kommune, herunder den gamle Gladsaxe Skole, hvilket reducerer både affaldsmængden og CO2-aftrykket betydeligt. Byggeriet tager også hensyn til den historiske gravhøj Sneglehøj, som dateres tilbage til oldtiden. Genbrugsstationen bygges omkring højen for at bevare Gladsaxes kulturarv og sikre dens fredning, mens brugerne får en god anledning til at nyde den smukke, forhistoriske rundhøj.

Desuden kommer genbrugsstationen til at indeholde et undervisningslokale, hvor skoleklasser kan deltage i workshops og læring om genbrug, bæredygtighed og affaldshåndtering. Lokalet vil også kunne lånes ud til foreninger.

Mens vi venter

Indtil Gladsaxes nye genbrugsstation slår dørene op, kan du benytte genbrugsstationerne i Herlev eller Gentofte.

Herlev Genbrugsstation:

Mileparken 23, 2730 Herlev

Åbningstider hverdage: 12-18

Åbningstider weekend: 10-18

Gentofte Genbrugsstation:

Ørnegårdsvej 15, 2820 Gentofte

Åbningstider hverdage: 8-18

Åbningstider weekend: 10-18

Du kan læse mere på gladsaxe.dk/genbrugsstation